Direktlänk till inlägg 12 april 2016

This is it

Av Sandra - 12 april 2016 12:25

Jag lever med kronisk njursvikt. Har snart i tre år levt med dialys hemma. Först dagbyten i nästan två år med fyra byten om dagen och sen maj förra året har jag nattmaskin vilket gör att jag slipper allt sådant under dagen. Jag fick min diagnos för fem år sen till hösten då jag var gravid med Hanna. Våren efter gjordes min första njurfunktionstest vilket då visade på ca 30% funktion vintern sen 15% så det gick ner fort. Sen har jag inte gjort någon mer sådan men de ser ju på andra värden i blodet att det inte finns särskilt mycket funktion.

Så hur är det då när man lever med två ändå någorlunda små barn. Det här med sjukhus o så är ju inte läskigt på något sätt för mina barn. Hannas första år är hon mer eller mindre uppvuxen på näl. Linus blev också sjuk när Hanna var några månader och vi spenderade mycket tid på barn med honom. Barnen vet att jag är sjuk och att jag behöver en ny njure för att bli frisk. De vet såklart inte att om jag inte får en njure och dialysen slutar funka så skulle jag dö. Jag har barnen på dagis/fritids till kl 15.00 varje dag. Sen kommer ju Glenn hem efter 16 men den timman kan vara jobbig nog. Beroende på mitt mående och barnens dagsskick. Jag önskar såklart att när jag ändå är hemma att jag skulle orka ha mina barn hemma så mycket som möjligt. Men just nu måste jag inse att det inte funkar.

Jag har ju ingen ork! Trött hela tiden håller mig vaken så länge något händer. Men svårt på veckorna när barnen är på skola och dagis och jag är ensam. Då sover jag mycket. Jag har problem med mycket huvudvärk och då och då även migrän. Illamående som kommer om jag inte äter och kan komma om jag äter "för sent". Sen så klart mycket annat också som kommer och går. Yrsel ont i kroppen har sedan tidigare också diagnosen fibromyalgi.

Orkar inte berätta mer just nu men ska försöka utveckla mer en annan gång. Och fråga gärna om ni undrar något.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 4 maj 2016 08:29

Det är ju vad jag har med dialysen. Och jag vet ju det men låter lika läskigt varje gång jag hör eller läser det. Kryper i kroppen på ett sätt. Men är ju såklart glad den finns men hoppas ju snart slippa detta. Har haft ett par sämre dagar och in...

Av Sandra - 20 april 2016 14:35

Efter lite mer än tre timmar i stan, med shopping och lunch är mina fötter svullna och värker! Hm hur ska detta gå!? Hemma och tar en kaffe på altan. Inte lika skönt som jag hoppats men då å då tittar solen fram och värmer gott. Snart ska barnen hämt...

Av Sandra - 20 april 2016 09:24

Skitnatt!' Inte sovit många timmar inatt varje tömning (9st under en natt från 22-07) har gjort ont. Antagligen har slangen lagt sig dumt i magen. Men idag ska det ignoreras solen lyser från klarblå himmel. Så jag tar mig till stan till syster och my...

Av Sandra - 19 april 2016 21:18

Jag är så jävla trött på detta nu. I snart tre månader har jag mått dåligt (sämre) varje dag. Alltid är det något. O vad säger dem (på avdelningen) jo ta stämningshöjare ja men visst då försvinner nog huvudvärk/illamående/yrsel! I med mer tabletter i...

Av Sandra - 17 april 2016 11:40

Då var denna veckan över också. Tiden går så fort och så långsamt samtidigt. Inget händer på min sjukdomsresa men samtidigt springer veckorna fram. I fredags var G hemma, han har haft så ont i axeln i några veckor nu. Så nu har han fått en tid hos nå...

Ovido - Quiz & Flashcards