Alla inlägg under februari 2012

Av Sandra - 25 februari 2012 09:39

Jag har fått värdens hosta:( Sån som verkligen är jobbig att hosta ibland går det liksom inte att få fram hostet. Blää på det! Igår var jag med Linus på första läkarbesöket på Näl, verkar vara en bra läkare! Linus tyckte mycet om honom då ha sa att Linus borde få gå till Mc Donalds varje gång han varit duktig hos doktorn! O han var verkligen duktig! Bara lite ledsen vid sticket och sen satt han och kollade när de droppade ner blod i röret. (Förut har han gapskrikit tills plåstret sätts på fingret och även då kommer det hur ont det gör!) Jag hoppas detta håller i sig till nästa gång då det gör ont i hjärtat när han är så ledsen/rädd!


Idag är G och hjälper min moster med man att sätta in värmepump, vi ska väl ta att åka ner dit med lite senare men just nu sover lillan läs håller på att vakna. Men vi ska hinna med dusch, gröt och lite annat innan vi åker. Linus tyckte ju dock att även om inte vi har bil så kan ju de hämta hos med morfars nya bil 08.15 Men där fick jag övertalat honom tillslut att man inte kan ringa så tidigt!!


Häromdagen hade jag och sonen en rolig diskussion:


L: en sån här ring ska jag ha när jag blir stor (pillar på mammas förlovningsring)

M: ja när du blir kär i någon så kan ni byta ringar

L: ja är ingen KÄRRING!!!!!

M: (kunde ju inte hålla mig för skratt) nej men jag menar när du hittar någon du gillar som du kan bo med då kanske ni kan byta ringar

L: NE jag ska bo själv och bygga mitt hus mitt i vägen!

M: jaha? vart ska bilarna köra då?

L: men bilarna kör inte på den vägen.... eller jag kanske kan bygga mitt hus på ditt hus mamma?

M: ja det kanske går! Men det är ju långt kvar tills du blir så stor!

L: jaa.. (lång tystnad)..... Jag ska i alla fall dricka kaffe när jag  blir stor.



Nu är Hanna vaken och vill nog ha gröt! HA en skön lördag i detta vårväder!!!




Av Sandra - 24 februari 2012 18:47

Väntar på att sambon ska komma hem så jag kan åka till affären för att köpa lite fredagsmys:) Får kolla med de andra familjemedlemmarna vad de vill ha först! Dock tror jag inte jag får åka utan lilleman! När man pratar om trollen... nu kom G innanför dörren!:)


hejsvej

Av Sandra - 22 februari 2012 12:46

Idag vaknade båda barn 05.30 inge roligt tyckte jag, särskilt då jag vaknade med huvudvärk. Men det är ju bara att bita i det sura äpplet och gå upp. Vi har haft en jobbig period med sjuka IGEN, denna gången såpass att lilleman har fått ligga inne på Östra, Drottning Silvias Barnsjukhus.


Sonen har varit väldigt tät i bröstet och min första tanke var ju att hann var påväg att få lunginflammation igen eller att han egentligen har förkyldningsastma. På onsdagen var han lite småsvullen på ögonen men det gick ner under dagen likaså torsdagen men på kvällen kom det tillbaka lite så på fredagmorgon blev det en tur till vårdcentralen. Där säger läkaren att vi absolut ska använda andningsmasken regelbundet, och detta borde gå över inom en vecka. Jag tar ju för givet att han också menar ögonsvullnaden.


På lördagmorgon gick det inte att känna igen sonen. Han var svullen i heela ansiktet, magen var stenhård och fortfarande väldigt tät i bröstet. Ringde sjukvårdsupplysningen som inte riktigt fick ihop symptomen men vi fick ändå en tid kl14 på lassarettet, dock tyckte vi att det blev värre och värre så vi var väl där 12,00 istället. Kom in rätt så fort och vid 13.30 satt vi i ambulans påväg till östra. Då hade förstoppning uteslutits och han hade fått syrgas och brikanyl. Väl på Östra fick vi ett rum direkt och en sköterska vägde, tog tempen och kolla blodtryck sen fick vi vänta! 18.30 kom en läkare, och de trodde han hade något med njurarna vi skulle få komma upp på avdelning och taprover där så de kunde vara säkra. En lugnröntgen gjordes för att utesluta vatten i och runt lungorna.


20.30 kom de äntligen och hämta oss och vi begav oss till avdelningen, det är ju bara en förälder som får stanna så jag skickade hem Glenn. Även med tanke på att de skulle ta prover och sätta en nål så kanske det hade varit bättre om det varit han som stannat. Dock hade inte jag med mig plånboken och ville inte köra hem utan körkort ifall ifall.


21.15 gick vi till undersökningsrummet för att ta prover, de hade emblat honom lite här och där nere på akuten. Även om det ska göra mindre ont så är det dumma att ådrorna flyttar sig och "gömmer" sig lite. De stack honom en gång i armen tillslut men han på grund av att han var så arg och rädd så sprack kärlet så fort de kom in i det. Självklart var de då byte av personal så vi fick ligga kvar där och se på tv en stund. Sen kom de tillbaka och sa att de ska kolla med läkaren om det var okej att han fick lugnande så kanske det skulle gå bättre då narkosläkarna var upptagna i flera timmar. (de är bäst på att sätta nålar). Så han fick lugnande och han sluddra och prata mycket konstigt men så fort vi kom tillbaka in i undersökningsrummet så blev han stel som en pinne. Trots två försök så hände samma sak som med de första så nu hade sonen redan tre blåmärken!


Vid 02.30 Linus (hade ju då sovit en stund själv hade jag nog knappt blundat), då åkte vi upp till operation för att sätta nålen. Trots att sköterskan sagt innan att han är så rädd och att de redan provat tre ggr så vill ändå dem prova en gång innan de söver honom. Men de blev ju samma sak där, de lyckades nog få lite blod till ett prov.

Vi fick sedan vänta till 03.15 för att de där 6 timmarna skulle ha gått från det att han ätit senast. Sen söv de honom och jag fick lämna rummet, efter en liten stund (kändes som en timme minst) kom de ut med honom och vi fick sitta en stund på uppvaket innan han sov "vanlig" sömn och vi kunde åka ner till avd. igen. Så 04.15 lade jag mig för att sova. Dock vaknade de andra barnet i vårt rum 05 och var ledsen så då var vi vakna en stund där och sen kom de och väckte oss 07.30 och strax efter var Glenn på plats.


De fick med hjälp av proverna konstaterat att han har Nefros, de gör att äggvita (protein) åker ut i urinen istället för att hjälpa kroppens celler att hålla vätskan därför läcker istället vätskan ut i kroppen och man svullnar. Han fick självklart vätskedrivande och sedan startade de även kortisonbehandling som han ska äta i sex veckor och sen blir dosen ändrad och då ska han äta den i sex veckor. De får så lång behandling för att annars är det lätt att de kommer tillbaka, vilket det kan göra senare också men är vääldigt olika hur ofta man får det och vissa får aldrig tillbaka det så man får bara vänta att se. Men nästa gång vet man ju vad det är.


På måndagen fick vi permission och fick komma tillbaka för prover tisdag, torsdag och nu imåndags blev vi utskrivna:) Nu kommer vi att följas upp på Näl i stället vilket blir lite kortare bilresa:)


Så nu har G börjat jobba igen, vilket känns lite både och. Linus mår ju absolut bättre men biverkningar av kortisonet gör honom arg! Och min son hade ju inget temperament innan eller så:p Men samtidigt måste man ju komma tillbaka i vardagen men jag var helt slut igår när G kom hem! Och då skulle han iväg och dra ut en visdomstand så han var inte jättemycket till hjälp efter det. Inte konstigt dock!!


Men nu måste vi haft vårat! Nu vill jag inte höra mer om sjukhus eller sjukdomar på EVIGHETER! (jag vet ju själv att det inte funkar så då både jag och Linus måste följas upp) men inga mer allvarliga saker det räcker nu!!!



Hoppas ni mår bättre och har en mysig dag i regnrusket!!! 

Ovido - Quiz & Flashcards